Thursday, September 11, 2008

Pelajar Bersatu.

1. Hari ni macam biasa aku p kompleks sukan ptg. Aku rasa pelik mana p budak2 Cha ni, selalunya penuh kat padang, court badmintan, squasy and gym, dah jadi gelap yang cerah2. terpikir aku, mane depa p nie.. erm.. pikir punya pikir baru teringat malam nie ada pesta tanglung.

2. Apa yang aku nk focus dalam ruang ni adalah penglibatan pelajar cha nie dalam aktiviti diorg nie. sampai tak dak pun yang p main di padang, cuma dua tiga kerat ja. Kenapa bangsa aku tak boleh buat aktiviti mcam nie. Aku cuba selam kenapa. Jadi hari ini aku nak bincang daripada pandang aku, ini mungkin salah tp utk mencari jawapan.

3. Program malam ni yang dianjurkan tak melibatkan seorg pegawai pun. Cuma sign n luluskan paperwork utk bg kebenaran dan melarang masuk benda2 seperti lembu pendek dan jus anggur masam. Tp penyertaan dan sambutan amat mengalakkan dan teringin gak kalu kita yang mata tak sepet ni boleh buat.

4. Kalu program yang mata celik ni anjur aku yakin mesti menjemput org besar, maka program ini akan jadi berprotokol dan membosankan. Aku dapati student lebih suka program yang tak berprotokol and bebas bergerak utk menikmati program. Jadi sambutan lebih memberansangkan.

5. Penyertaan dalam melakukan aktiviti. Apa yang aku nak nampak, student lain malaih atau segan atau meluat nak join sbb ada golong yang meletakan diri konon nya depa lebih tinggi berbanding org lain sampai 'doortag' pun tak reti nak buang, program b4 sem mula tp dia gantung sampai nak abes sem n mungkin sampai grad kot.. YDP MPP, YDP Desa pun tak gantung 'doortag'. Ini menyebabkan org meluat dan mencemuh golongan ini. Tujuan diberi benda ni supaya sedar dan berpijak dibumi yang nyata , kawan2 + musuh2, senior2, junior2 suma dok kutuk. bila org cemuh n meluat jadi org takan join.

6. Setelah lama berfikir aku rasa dua faktor ini adalah faktor yang significant kenapa mata2 celik tak dapat buat program macam cha. Jadi aku ingin beri cadang berdasarkan faktor yang aku sebut diatas.

7. Biar program yang dianjurkan melibatkan student, pegawai hanya pantau saja, bukan terhengeh2 terlibat.

8. Org yang meletakkan diri konon nya lebih baik daripada student lain sila lah sedar dah buat perubahan paradigma kembali dan selami keinginan n perasaan pelajar lain yang sebenar nya ingin terlibat dengan pelbagai aktiviti. Beri ruang dan peluang bukan hanya kepada segerombong puak2 yang kononnya lebih baik.

9. Aku yakin jika perubahan ini berlaku, budaya berkerjasama, saling bantu membantu dan suport menyaport dalam program-program yang dianjuarkan akan berkembang tanpa mengira pahaman politik, persatuan yang diwakili dan perbezaan pendapat.

10. Aku harap budaya yang lebih baik, telus dan jujur akan menjadi asas setiap program.

"Perubahan Memperkasakan Mahasiswa"

5 comments:

Anonymous said...

tula...gua ingat nak mabuk-mabuk td malam..seb baik la aku org islam..
hahaa..aku rase la kan menda neh dapat sambutan sebab ia adalah acara yang menarik+mengiburkan dan sekali sekala...cam hari raya la...tambahan hanya 'diorang' je yang terlibat...maksudnya komuniti dia jeh...kita boleh buat benda camni kalau org kita takde berpuak2 dan yang terlibat dalam lingkungan umur yang sama......sekian~

Anonymous said...

aku pon dh lama dh terpk psl mpp ni....dulu mase aku rumet dgn sorg mpp ni...aku tau dia bagus,dari diploma lg dia mmg org kuat aspirasi...tp kebanyakan program yg aku tgk depa wat utk puak2 sdn...suppose depa ni just wakil pelajar sahaja,,depa patut wat utk pelajar sume bkn utk puak2 depa...yg aku tau, sebab utama aku nk jadi ppms mase dulu ialah coz nk p annual dinner kat genting....lantak laa kene jaga junior seminggu ker....makan t-shirt dapat gk...tp as student representative, depa kene open program depa kepada sume student lain....ni x....p lawatan luar negara atau p mana sume geng2 depa...apa kes ni....patut bawa laa best student laa....kalo ikut sejarah laa...sume puak2 ppms and mpp ni akademik xder laa mantap sgt...korang mst ingat kat iqbal dulu....ydp ppms yg extend...dh extend pon dok jadi ppms lg...school aero jer pon..bukan mekanik or EE lain laa ssh....kita bukan xmau kat aspirasi...kita sokong and mau aspirasi coz aspirasi ialah bayangan BN..parti tunjang politik negara...tp the problem is...puak2 mpp ni xreti buat kerja.....malas....harap org lain...

Anonymous said...

"p lawatan luar negara atau p mana sume geng2 depa...apa kes ni....patut bawa laa best student laa...."

Penjelasan:Saya adalah salah seorg dari delegasi program anjuran MPP ke luar negara(AUSTRALIA)..saya dulu xpnh terlibat dengan aspirasi atau maan2 pihak,saya menyertai program ini kerana saya mempunyai keyakinan saya mampu buat,jadi saya kurg stuju jika ada yang mengatakan itu adlah program puak kerana saya hanya knl MPP secara dekat selepas sy menyertai program itu.untuk pengetahuan anda,lawatan ke luar negara yang dibuat dl adalah memaluidua peringkat interview yang mana dihadiri oleh hampit 100 orang pelajar dari pelbagai school.Peringkat pertama interview adlah dibuat oleh MPP sdr dan di short outkan hingga kepada 50 org berdasarkan beberapa kriteria yg ditetapkan.Peringkat kedua interview adalah oleh Penggawa Jaya,DR Afta dan HEPP sehinggalah kepada pemilihan 25 org yang terakhir,juga merujuk kepada kriteria yg telah dibincgkan.Tidak ada unsur pemilihan puak kerana majoriti peserta ada kelebinhan msg2 contoh dari segi penampilan,keyakinan dan sebgainya.Selain dari MPP sdr seta beberapa pembantu exco,yang lain adalah early birds sepeti saya yang berminat ingin menyertai.apa yg anda nampak puak itu mungkin selepas terbentuknya pasukan ini,kami memang selalui bersama menjalnkan persiapan.Dengan berbekalkan hanya lebih kurang 10% wang sokongan daari universiti untuk wang permulaan progreess,90% lagi kami dapatkan dari sponsor yang mana kami pergi manberi presentation kepada Perodua City Kat Rawang,Menara Maxis KL,TV3, NEC Penang dan lain2 lagi.semuanya bermula dari kosong sewaktu interview itu dilakukan, oleh kerana itu program ini tertangguh hampir 2 tahun...tidak memilh berdasarkan student yang terbaik di kmpus kerani ia adalah terbuka dan keinginan dan minat serta sangp berusaha menjayakan program paling diutamakan..minggu lepas kami sudah selesai mambuat presntation kepada Tinbalan Naib Cancelor berkenaan hasil apa yg kami dapt.report detail masih dlm proses kerana masing2 busy dgn hal yang tertangguh selama seminggu kami di sana.,,diharap penjelaan ini dapat membetulakan tanggapan sesetengah pihak mengenai salah faham kepada program2 ini...terima kasih

Anonymous said...

Komen No 2,minx komen atau cadangan penambah baikan di hantar terus kepada laman web MPP,,kurang intelectual jika anda mengomen MPP disini..aku pasti MPP akan membalas segala persoalan kamu nant kerana saya selalu jgk komen dan bertanya di situ dan dijawab oelh mereka..tq

"use the right way"

Anonymous said...

woi org yang bodoh memberi penjelasan konon, interview wat cukup syarat je... konon nyer babit pensyarah akademik la.. padahal korg dah ade list sape g, bukan nyer pilih mase interview.. nk tipu pkir la... pensyarah ko gune pun ade mulut dan dah citer pun... sengal.. kriteria bohong semua.. penipu... nk dapat duit U aje... blah la..

Peta Pelawat