Friday, September 12, 2008

Memperkasakan MPP

[aku edit skit sbb ada org silap phm cadangan ini utk kutuk MPP, sebenarnya cadangan ini utk memperkasakan organisasi MPP dan mengubah persepsi yang belaku sekarang terhadap MPP atau organisasi MPP. Jadi aku tambah perkataan organisasi bg tak merujuk kepada MPP tahun bila pun dan mana-mana persatuan boleh amik model atau idea ini.]

1. Aku slalu sebut kita memperkasakan kepimpinan pelajar. MPP ada organisasi utama bg pelajar dalam setiap universiti. Apa yang berlaku hari bak kata YDP MPP, "MPP hari ini adalah tempat pemimpin pelajar terbuang". Aku rasa hal ini belaku di kampus kejuruteraan USM dan aku ingin focuskan dicara utk mengatasi atau membina kembali Organisasi MPP.

2. Selama ini aku suka menggunakan taktik mengkritik. Ini kerana bagi aku Laki2 selalu akan membuat sesuatu bila di kritik tp aku nampakya tiada perubahan dasar yang dilakukan dan aku sibuk dengan hal2 school jadi tak sempat nak kritik lagi. Jadi aku rungkai bagaimana utk menjadikan MPP organisasi yang mantap.

3. Aku suka memulakan sesuatu dengan objektif, iaitu menjadikan MPP organisasi contoh dimana persatuan lain boleh mengambil cth2 terbaik daripada organisasi MPP. Kedua memaksimakan penglibatan pelajar dalam organisasi MPP supaya organisasi MMP benar-benar utk student dan bukan seperti skrang yang mana kita sedia maklum.

4. Aku akan mulakan bagaimana membentuk satu organisasi yang mantap kemudian kemudahan yang diperlukan dan sistem yang perlu diterapkan. Perubahan ni boleh dirangka utk jangka panjang dan jangka pendek. Aku akan mula dengan jangka pendek.

5. Organisasi terdiri daripada 7 org exuceutive committe atau EXCO seperti yang di peruntukan oleh perlembagaan USM. Mereka ini akan dibahagi kepada portfolio masing2. Bg mendapatkan pembantu exco, kaedah yang digunakan sekarang adalah isi borang dan interview. Bagi aku ini bukan kaedah yang terbaik bagi organisasi MPP kerana organisasi MPP adalah organisasi elit. Jadi gunakan kaedah lantik ke jawatan tertentu yang akan aku huraikan.

5. Jawatan yang hendak diwujud hendak lah berdasarkan kepada bidang yang ada, sebagai contoh, bidang internet & multimedia, sukan, kesenian, kebajikan, reakriasi, keagamaan, keusahawanan & ekonomi, akademik, keselamatan, kaunseling, pembangunan belia dan lain2 yang dipikirkan perlu.

6. Bagi setiap bahagian dilantik pelajar yang mempunyai kepakaran dalam bidang ini utk menjadi pengarah bahagian dan jawatankuasa bahagian, cth dalam internet/multimedia, pakar computer die seluruh kampus dilantik berada dalam bahagian ini, mereka akan merangka aktiviti yang terbabit dalam bidang ini seprti sistem yang memudahkan pelajar, kursus buat website, petandingan website, memahami sistem internet campus dan lain2 yang mana mereka boleh lantik pengarah utk run program2 dibawah ini. Bagi sukan pulak, KASUS adalah aktiviti wakil dilantik pengarah utk program ini selain ada pengarah bahagian sukan yang mana tugas bukan hanya buat aktiviti sukan tetapi aktiviti seperti rawatan kecerderaan sukan, membantu atlet2 berpontesi mendapat biasiswa sukan, selain memasti kelengkapan dan kemudahan sukan yang perlu ada disediakan oleh pihak USM & pasukan kampus. Begitu juga bahagian-bahagian lantik, lantik pelajar yang memang expert dalam bidang ini sebagai pengarah bahagian dan membina organisasi dibawah berdasarkan akiviti yang ada untuk menjadi pengarah program. dengan ini ramai yang akan bersama membina organisasi MPP. Program baru akan diwujubkan kerana org yang dilantik mmg pakar dalam bidang masing. dan byk lah aktiviti yang dianjurkan dan focus nya lebih jelas.

7. Peranan Exco MPP membawa masalah yang ditimbul ke peringkat pengwai tertinggi USM. Pengarah bahagian mengenal pasti masalah yang dalam bidang masing yang memerlukan ke peringkat atas dan disediakan dalam bentuk paperwork dan diserahkan kepada exco MPP. Peranan EXCO n pengarah bahagian memastikan aktiviti atau program yang dirancang dijalan dengan baik diperingkat bersesuaian. EXCO oleh kerana 3 exco akan menjadi YDP, NYDP dan SETIUSAHA, hanya 4 exco yang akan jaga semua bahagian mcam letih la kan. Tp padan dengan boleh p jalan macam kat CHINA. Baru layak mendapat keistimewaan, yang berlaku lani hanyalah kerja takdak jalan mau.

8. YDP and NYDP apa kerjanya, memastikan apa yang dirancang dilaksanakan mengikut jadual, bak kata amirul " masalah aku masalah pengarah, masalah org lain pun masalah pengarah tp bukan masalah aku" jadi mmg berat. Takpa kalu hampa buat btul2, layak lah ampa p berjalan2 nnt.

9. sistem yang perlu diterapkan. Organisasi MPP mesti mempunya prodecure sistem pemfailan yang lengkap. setiap program mempunyai fail sendiri yang mengandungi paperwork, jawatankuasa pelaksanaan, belanjawan, postmotem dan segala maklumat yang detail dan disusun mengikut susun procedure MPP yang perlu diwujudkan. Fail2 ini akan disimpan utk tempoh 5 thn utk semakan atau rujukan utk membuat aktiviti dan dilupuskan selepas tempoh tamat. Di fail ini ada la maklumat tahun and may b bawah bahagian tententu dan projek atau program dalam bahagian ini supaya nak simpan n lupuskan nnt senang. Sistem ini akan menjadi contoh kepada persatuan lain. Begitu juga procedure kerja. seperti memohon supaya setiap paperwork mesti mendapat maklum balas kelulusan dalam tempoh 2 atau 3 hari maksimum. Surat meeting mesti atleast dikluarkan n sampai kepada penerima 3 hari selewat lewatnya b4 meeting. sistem macam nie perlu diwujudkan.

10. Pejabat MPP, sebagai organisasi yang elit, MPP harus ada pejabat dan pusat aktiviti yang mana setiap exco and ketua bahagian mempunya table dalam pejabat ini dengan diberi kemudahan komputer, printer dan ink, dan sudah tentu ada sistem yang memantau supaya tidak disalah gunakan. dalam pejabat ini juga ada meeting table yang boleh digunakan oleh semua. cukup besar macam bilik mesyuarat lembaran. Kelengkapan lain seperti white board, maker pen issue dan keperluan yang penting.

11. Organisasi MPP juga mesti mempunyai sistem persuratan yang melambang efisyensi MPP dan identiti Organisasi MPP itu sendiri yang mana kaedah penyampaian nya lebih mantap bukan macam sekarang tingal dipejabat hepp. atau gunakan kepakaran bahagian multimedia utk mewujudkan system yang hebat utk penyampai maklumat kepada pelajar. Cth la mungkin terpapar di scrin comp atau laptop student yang guna line usm tentang sesuatu maklumat yang ingin disampaikan mcam window kecik pop kluar bile disebarkan. Bahagian yang bakal dilantik ini lagi terre, aku ni sekadar cadang je.

12. Wujudkan perancangan berdasar tempoh apa yang perlu Organisasi MPP capai. Contoh nya bg rancangan 5thn, tahun pertama perlu apa, then akan disambung oleh kepimpinan seterusnya sehingga mencapai matlamat yang dikehendaki. Ini akan mewujukan suasana 'improvement' dalam MPP itu sendiri.


13. Pemilihan MPP, dasar atau semangat puak atau partisan seperti aspirasi dan PMI perlu dihapuskan. Menetapkan secara bertulis bidang dan tahap campurtangan pegawai dalam aktiviti yang dianjurkan secara jelas dan nyata.

14. Jika perubahan ini dapat dilakukan, MPP akan menjadi organisasi contoh dengan aktiviti lebih focus dan mendapat penyertaan pelajar.


" Bersama memperkasakan kepimpinan Pelajar"

[bersambung nnt..]
[kepada comentar-comentar.. terima kasih kerana memberi komen.. yang mane teguran atau cadang kepada aku macam paperwork, akan aku buat dan bg kepada MPP akan datang, kepada comentar hentam2.. igt pesanan Mr B. Dan aku minta lagi comment berbentuk idea. Penulisan aku ni adalah idea aku. Kurangkanlah komen yg menghentam. Cambahkan idea.. TQ :) ]

Jawapan kepada komen:
[kepada komentar ke-4 sebenar idea ini saya sudah terapkan didalam SEE jadi boleh check macammane pejalanan SEE. Cuma scope dan sedikit makanisme yang berbeza.. daripada hasil pemerhatian saya yang berlaku dalam SEE, sy tulis idea ini dalam ruangan ini.. tq]

[ kepada yang mencadang utk buat paperwork, saya akan membuat draf dasar daripada idea ini yang lebih detail dan saya akan serahkan kepada MPP seterusnya]

[kepada komen-komen yang kutuk2.. korg selesaikan lah sendiri ye.. saya takan padam kerana pembaca lain boleh nilai tahap diri kita]

41 comments:

Anonymous said...

aku setuju dgn cadangan tu....kita mesti tukar mpp yg ada sekarang ni...kita dh xmau dh kozema,kishi buncit boroi,raja lahanat dan lain2 tu....bukan kita xsokong aspirasi...tp try tgk...mpp xberfungsi...student lantik utk wat keje utk student...bukan lantik seronok2...kami lantik hgpa tu patut benda tu jadi beban hgpa...tanggungjawab and amanah utk dijaga..ni hgpa apa pon xbuat...yg tau...dok p jalan2...p makan2 dgn puak2 hgpa...sebab tu student cni lg suka join activity club and JAYA and LEMBARAN....kesimpulannya MPP kita MANDOM...lembab....respons lambat....delay memanjang...tolong tukar mpp lani dgn calon aspirasi yg lain....ambik student yg de complete pakej...jgn ambik hg malas n xder idea nk majukan student....

Anonymous said...

Bagus cadangan kau tu reza tapi cara nak sampaikan tu xberapa sesuai,aku rasa ko kn buat paperwork dan hantar secara betul kepada pihak berkenaan ataupun ko buat jer perjumpaan sendiri ngan mamat2 mpp yg ko kata tu..pasal anonymous ni plak hidup dari zaman batu lagi ker?sejak bila kishi tu jadi mpp?setahu aku raja tu da dua tahun bersara...ko ni nak bagi comment pn biar la berpengetahuan...ko ni sama ada bukan budak kejuruteraan ataupun memang mamat yang xpernah join aktiviti usm kejuruteraan...aku pn pemerhati jgk tapi kn la ada fakta kalau nak kritik..kritik tu biar membina,bukan mencaci...nant ko tanggung la dosa ko sampai liang lahat tuduh tanpa bukti.kalau ada bgt skali bukti la.aku pn nak tau jugak bukti nya..aku yang atas pagar ni pun benci tgk cara ko komen.buat malu umat islam je..aku cdgkan ko jmpa mamat2 yang ko sebut tu ckp depan2...xpun ko je naik jadi mpp tahun depan...cakap besar kepala tahik dari.....,xmain la..

Anonymous said...

-dari warisan

kepada penganalisa politk kampus.. tidakkah ang sedar kebencian org terhapad kishi, raja walaupun raja dah 2thn dah bersara n kishi pendokong utama aspirasi.. apa yang sampai oleh anonymous atas adalah perasan yang lahir daripada hati hampir semua budak eng..

Anonymous said...

salam...1stly,saya agak bersetuju dengan apa yg diperkatakan oleh saudara redza..saranan yang diberikan amat memuaskan..dan seblehnya,kita perlu mengetengahkan suara dari saudara redza...tetapi,maaf jika saya katakan,saudara bercorak mirip kepada datuk seri anwar ibrahim..menghentam dari luar,tetapi sewaktu di dalam aspirasi atau pucuk pimpinan,saudara tidak pula mahu mengetengahkan idea ini..boleh saudara katakan saudara baru terlihat benda2 nih setelah saudara keluar dari aspirasi..tetapi,selalunya,orang akan mula sedar kepincangan sesuatu perkara sedetik selepas menghadapi perkara tersebut,bukan mengambil msa bertahun..dan saya faham bagaimana pengurusan saudara arif mengenai jawatan yang pernah disandang...agak ........,maaf saya pinta...saudara seperti mahu mencipta suatu yang agresif..tetapi saudara selalu melaungkan "kita golongan intelektual"...adakah cara ini menggambarkan "intelektual" yang saudara laungkan? saudara boleh melangkah ke bilik suku kaum aspirasi dan berbincang..benar mereka dipilih secara membuta tuli,tetapi kita sebagai "org luar" boleh jua "mencuci" makhluk2 aspirasi ini..maklum la kan.."kita golongan intelektual"..saya mohon maaf sebanyak2nya atas apa yg telahsaya perkatakan..terasa ada pincang dalam apa yang saudara mahukan...terima kasih!

Anonymous said...

setuju dgn cadangan ko tu, aku pun rasa cam btul gak la penganalisis politik kampus gitau....kena sampaikan cadangan ko ni kepada pihak yang berkenaan baru la boleh diaplikasikan cadangan tu...takpun buat la debat perdana ke apa ke yang bole menda ni sampai kepada semua penduduk kampus ni.

jangan gadooooo.....hohohoho~

Anonymous said...

meh nk komen sket...btol pe yg anonymous ckp...saudara pengarang(SP) ni tau hentam dr blakang je..ble depan2 duk angguk je pe yg org atas ckp...klu nk hentam pon atau xpuas ati g la ckp depan2 dh xpuas ati sgt...dr dulu mse saudara kt dlm PPMS xnk plak dik bising2...angguk je sume org ats ckp..ble dh kua dr bdk HEPP bru la nk bising lebih2...cuba la ko pk sket care yg lebih ssuai tuk ko luah kn sume ni...be gentle sket...xpuas ati sgt g jmpe or wt paperwork...xslah tuk anonymous ckp ko mirip Datuk Seri Anwa Ibrahim..tp die lg gentle r ckp je dpn2...dr pemerhatian ak r.. ko ni lebih kpd gile kuasa...hahaha..maaf d ats kasar bahasa...

Anonymous said...

Assalamualaikum...salam didahulukan mncari keredhaan Allah dalam perjuang hidup berlandaskan islam...

Pertama-tamanya tahniah kepada saudara Ariff Reza atas daya usaha yg telah beliau lakukan bagi memperkasa kepimpinan pelajar usm kampus kejuruteraan khasnya..Tahniah!

Dalam merencanakan pergerakan pelajar yang utuh, memperkasaan barisan kepimpinan organisasi adalah salah salah daripada langkah yg perlu diimplementasikan.Kebijaksanaan para pemimpin memainkan peranan dalam dapat melahirkan golongn pelajar yg cemerlang.Walau bagaimanapun harus diingat, setiap apa yg kita lakukan sebenar nya..bermula dari gerak hati kita sendiri..ke mana hala tuju kita,apakah matlamat jangka panjang yg telah kita tetapkan dan yang paling penting adakah semua itu mampu direalisasikan...saya tegaskan, NIAT n GERAK HATI saudara sedari sekalian dalam penglibatan mana2 aktiviti di dalam kampus.

Penglibatan para pelajar dalam politik kampus di malaysia sebenarnya adalah sanagt terhad dan bagi saya merugikan. Namun, apakan daya itu adalah saranan yg telah ditetapkan oleh organisasi barisan pemimpin negara. Jika dibandingkan dengan Indonesia, politik kampus mereka amat hebat sehebat suara politik yg dilontarkan oleh barisan kabinet mereka. Namun, jangan kita pantas mengkritik tindakan barisan kepimpinan kerajaan Malaysia kerana mereka lebih tahu apa yg perlu dilakukan.Mungkin dirasakan tindakan mnhalang politik kampus kolot tetapi ingin saya tegaskan politik yg digerakkan tanpa pemikiran terbuka yang disebatikan dengan emosi amarah yang tidak tntu hala boleh mmbawa perpecahan..terutamanya bangsa kita..Bangsa MELAYU!!

Daripada lontaran komen yg dapat kita telitikan dapat diperhatikan bahwa sebenarnya corak pemikiran begitu kuat mempengaruhi perwatakan setiap individu. Bersabar saudara sekalian.Namun dalam hal ini saya tidak menyalahkan sesiapa kerna ini adalah yg dikatakan proses pembelajaran secara terbuka.Dalam melibatkan diri dalam apa jua aktiviti letaklah segala hukum agama benchmark dalam memperjuangkan hidup kita.Jangn mudah utk melontarkan kata kerna kata itu lebih tajam dari hujung pedang. Setiap apa yg kita utarakan akan mnjadi saksi kepada kehidupan kita di sana nanti. Setiap apa yg hndak di utarakan perlulah diusulkan dengan bukti yang kukuh supaya apa yg diperkatakan adalah tepat. Tuduh menuduh perlu di elakkan kerna itulah senjata utama wujudnya perpecahan..Lontarkan segala cadangan dengan cara berhemat dan saluran yg betul supaya apa yg hendak disampaikan dapat direalisasikan, bukan hanya dengan tergantung tanpa penyelesaian tetapi ditambah dengan seribu satu persoalan..Bersambung..

Mr B

"Islam Itu Indah"

Anonymous said...

kebencian?kenapa ianya tidak dibawa kedepan secara bersemuka?kenapa perlunya anonymous itu menghentam dari belakang?kenapa tidak pergi sahaja berjumpa ngan org yg dibenci dan bgt depan2 dan terus dptkan penyelesaian secara intelectual selari dengan status kita sbg mahasiswa university?tindakan ko ni anonymous ibarat BALING BATU SEMBUNYI TANGAN.jangan kerana ko ada masalah or krisis dengan diorang maka ko pn bercakap seolah2 semua student eng di belakang ko..sebagai penganalisis politik kampus yang bersandarkan kepada fakta dan pengalaman serta pendedahan yg aku terima and analisis xpernah aku dengar depan2 walau seorang pn student eng yang xsuka mereka and the gang...mgkin ada yang xsuka dibelakang kerana semua tahu adalah mustahil untuk semua org setuju dengan org lain tetapi aku rasa masalah dan ketidakpuasan hati ini mestilah diluahkan atau di sampaikn dengan cara yang betul,bukan main kutuk atau hentam...adanya orang2 yang bercakap belakang inilah sbnrnya adalah permulaan tercetusnya maslah perpaduan terutama sesama kita melayu....

Anonymous said...

"..Siapa kita utk menyatakan kebencian individu terhadap individu terhadap individu yg lain?..hebatkah kita menyelamai perasaaan org lain..mungkin bilangan nyer sedikit sahaja, tetapi kerana nafsu amarah dirasakan diri itu sgt bekuasa..jaga2...Jgn tuduh menuduh..itu salah satu sikap Syaitan yg direjam..Dahulukan pemikiran daripada perasaan..Hanya Allah yg tahu perasaan hambanya seadanya.."

Live 4 Ridhatillah , die 4 Islam..hihi!!

"Islam Itu Indah"

Mr B

Anonymous said...

"..Usah Berseloroh mengenai angka, kerna belum pasti kebenaranya..kampus ini puak kita tak tara mana ponn..ramai nya geng2...CHA YAA NUN ALIF...yg pasti nya tergelak mmbaca blog ini kerana mereka langsung tak berminat hal politik sebegini..kerna tumpuan mereka adalah program2 depa yg lebih tersusun dan lebih bermanfaat utk depa2..dengan kata lain THEY JUST MAKE STUPID..hehe!!muEt band 2 je..apapon sedarlah wahai bangsa melayu ..."

"Islam Itu Indah"

Mr B

Anonymous said...

Raja lahanat?apa yang saya sudah buat sehingga dipanggil sebegitu?disini saya RAJA AZWAN RAJA ISMAIL,mantan NYDPUSM sesi 2006/2007 dengan tangan terbuka bersedia menerima apa2 komen secara terbuka...ni no phone saya..0179384172.Boleh mesej saya untuk berjumpa dan kita bincang secara intelectual...saya dahulu pn mahasiswa smcm yang lain,menimba pengalaman,saya menjadi NYDPUSM merangkap YDP USM Kejuruteraan bukan kerana saya sempurna tetapi ingin membantu kawan2 sedaya yang saya mampu disamping menimba pengalaman..saudara bercakap amat senang berbanding melaksanakan secara realiti.Semasa saya jadi NYDP dl saya hanya tahun dua dan adalah tidk adil bagi saya kalau ada yang mengharapkan kesempurnaan dari semua segi.Saya sudah buat yabg terbaik dan melksanakan segala tgjwb saya sedaya yg saya mampu dan saya rasa saya xperlu nak bgt setiap org didalam kampus akan hasilnya.dalam islam pun ada mengatakan sebaik2 perbuatan yang ikhlas adalah ibarat bila tangan kanan memberi dan tangan kiri tidak tahu pn.Saya agak terkilan kerana mereka2 ini tidak datang berjumpa saya dan membetulkan kesilpan saya secara berdepan tetapi kenap perlu di beritahu secara begini?kenapa dahulu orang2 yang tidak puas hati ini tidak naik bertanding seterusnya menjadi NYDPUSM jika dia merasakan dia boleh buat dengan sempurna?kalau tidak pun dalam sebulan 2 lagi mungkin akan berlangsung pilihanraya kampus,saya mempersilakan mereka2 yang merasakan seorang yang sempurna dari segi plan dan pelaksanaan untuk bertanding merebut jawatan dalam MPPUSM.sekali lagi saya memohon maaf andaikata apa yg saya buat dahulu dan sekarang ada menyebbkan orang tidak puas hati.Sekali lagi saya bgt saya terbuka untuk sebarang perjumpaan...saya harap serangan peribadi sebegini tidak diteruskan kerana kesannya pasti tidak positif.

Yang benar,
RAJA AZWAN RAJA ISMAIL

Anonymous said...

salam...aku cadangkan buat debat, open bagi semua students tengok. Reza vs YDP USM Kejuruteraan @ mana2 aspirasi yg nak. So semua students boleh tau apa yg sebenarnya terjadi n membuat penilaian masing2. Baru intelektual.

Anonymous said...

kepada semua komentar, apa yang disampaikan oleh saudara reza adalah idea yg bagus.. kenapa plak yang korg g kutuk die, raja, kozema n kishi.. kembangkan idea yang die bg ... bg lagi cadangan.. itu je yang perlu.. satu suke dia guna kaedah blog supaya org terus baca dan kembangkan idea.. sekali lagi saya saran, ckuplah hentam org, kembangknlah idea yang penulisan tulis ini

Datuk K. :)

Anonymous said...

Sokong Datuk K

Islam Itu Indah

Mr B

Anonymous said...

sokong cdgn Datuk K daripada trus menghentam dan mnuduh jek..satu lagi,jgn pndai ckp jek.

Anonymous said...

Blah la kilau,cakap pandai buat tak,pengurusan ko dl pn berterabur,kuku besi..cakap lain buat lain..

Anonymous said...

lemah nyer org kite.. satu idea pun tak leh nak kembangkan... kutuk je tahu...

Anonymous said...

aku bersejutu dengan perubahan atau penambah baikkan yang dicadangkan.. bagi aku, tak kisahlah penulis ini kuku besi ka, emas ka, raja lahanat atau tidak, kishi boroi atau kurus.. yang penting kita mesti bergerak ke depan yang telah berlaku adalah sejarah dan yang peting apa kita nak buat setelah kita tahu apa yang belaku.. dalam sukan kalu tak salah aku jaya campus lembaran sukad tahun lepas, lelaki kita ada belih kurang 12 team yang masuk final dan 4 yang menang.. penulis sila btulkan kalu aku salah, atau dia exco yang rajin p cari air kat team2 jaya yg lawan.. maknanya dalam bidang sukan sahaja, kita ada byk pontesi mcam tu jgk dalam kesenian dan bidang lain.. bg apa kelebihan ada kaedah yang baik daripada raja mahupun kishi atau pun pesa.. kalu digabungkan dengan idea penulis, saya rase kite mampu buat cadangan yang lebih baik. saya berharap org ini dapat memberi idea mereka.. blog ini, bg sy cara terbaik supaya kita boleh baca dan mencadang...

Datuk K

Anonymous said...

Ada perkembangan positif berbanding permulaan blog ini ditubuh dari segi isu dan cara idea yang diketengahkan oleh penulis blog ini...Adalah sangat bagus kalau dari awal lagi objectif blog ini ditetapkan sebegitu berbanding bertujuan untuk menjatuhkan sesetnagh individu yang lain walhal individu itu ialah saudara kita sendiri..wlpn ada seorg dua yang menghentam..tapi dapat diimbangi oleh cdgn dan idea yang dilontarkan,,,semoga kepimpinan MPP yang baru naik nant akan dapat mengetuai blog2 sebegini untuk sesi percmbhn idea yang membawa kepada kebaikan...Sslm terlupa,sebg penganalisis politik kampus,aku harap tujuan dan objectif asal penubuhan blog ini adalah positif kerana kita tahu election kampus akan berlaku tidak lama lagi,diharap penubuhan blog ini bukan bertujuan untuk menjatuhkan sesetgh pihak yang lain..buktikan analisis aku ini salah dengan meneruskan blog ini sampai bila2 kilau kerana ianya mempunyai peluang untuk proses perkembgn idea...Tahniah kepada saudara raja yang berani bersuara menjwb persoalan yang timbul dan kepada mereka yang berkenaan pergi je lah jumpa dia..kan dia da buka tu..xnak buat depan terbuka pn jumpa mata ke mata pn aku rasa ok so nant kesalahfahaman kita sesama melayu dapat dijaga...

"Bersatu kita teguh,Bercerai kita roboh"

Anonymous said...

byk tol Anonymous....hahah....lastly kuar jgk puak2 ni..ingat aku jer yg dok komen....suka btol aku tgk hangpa dok kutuk2 dlm ni....utk raja_lahanat....aku actually mmg personally xpuas hati dgn ko....aku rs cam nk belasah jer ko ni....

Anonymous said...

Salam kepada anonymous yg nk belasah org tu..rase hebat sangt ke nak belasah org? ko ni macm je budak2..zaman sekrg org sibuk ckp pasal perpaduan sesama Islam mahupn sesama bangsa Malaysia,ko pulak berase diri tu sempurna sampai nk hina org lain. Balik umah,amik wuduk,wat solat taubat, mintak ampun banyk2 pada Allah swt. Selagi mane dalm hati ko tu ade perasaan dendam,sampai bila pn hati ko tak tenang. maybe org yg ko tk benci dah buat mende yg ko tk suke tp siapa kita utk menghukum manusia lain? Allah swt cipta kita kat muka bumi ni bukn utk mencari kelamahan org lain dan menghentam,tapi cuba bersama-sama berusaha memperbetulkan apa yg salah.Amar makruh nahi mungkar.Ambillah teguran aku ni sebagai satu cabaran utk ko ubah mane yg tak baik. Aku tk kenal siapa ko,tp Allah swt maha mengetahui. Maaf jika teguran aku ni menyakitkan. Aku yakin,jauh dalam sudut hati ko pon,tk suke permusuhan kan?tu fitrah manusia,semuanya nkkn kedamaian. Jadi, jom sama2 kita jadikn blog ni medan pencetus perubahan, kebenaran dan perpaduan. Jangan hanya bercakp mengikut emosi dan akal semata, tp biarlah berpandu pada al quran dan as sunnah. Tahniah kepada sahabat lame aku Kilau kerana berani utk lakukan perubahan. Moga ape yg telah dilontarkn dalam blog ni direalisasikn dengn cara yg betul dn adil. Teringt kenangan mase berjuang same2 dulu.Tahniah skali lagi. Kepada Raja dn kawn2 yg dihentam, sabarlah, klu seorg membenci korg, ramai lagi yg menyanyai korg di luar sane di atas setiap sumbangan dan kebaikan ikhlas yg telah korg lakukn utk USM. Syabas utk korg.
Salam dari perantaun =)

Student Uni.Franche Comte

Anonymous said...

akum, tak sangka ramai yg bg pendapat dalam ni,aku tak tau nak bagi komen apa...kita tak patut bergaduh macam ni,we are the chosen...pelajar berwawasan,pelajar bijak...apa sekali pon kesilapan MPP maafkn saja...diaorang pon masih menimba pengalaman,mmg MPP kampus kita ni kekurangan profesionalnya...tp jangan jadikan itu alasan untuk kita bergaduh sesama sendiri...cari saudara kilau ni bagus untuk MPP berubah, tp saudara kena berhati-hati...perkara ini melibatkan maruah MPP dan mereka tidak akan berdiam diri sahaja membiarkan diri mereka di kritik oleh saudara...AUKU munkin dikenakan keatas saudara....saudara perlu menimbang kemunkinan ini...saudara perlu perlahankan sedikit rentak...munkin MPP dh mula sedar kekurangan mereka...tidak semua MPP kampus kita tidak buat kerja...ada yang bagus tp ada juga yg kurang...saudara perlu menggunakan pendekatan menggunakan paperwork untuk memperkasakan MPP yang sudah tidak berwibawa ini...MPP seterusnya harus mampu mendengar dan membuat program yang lebih bermanfaat dan mampu menarik minat pelajar...saya mencadangkan agar diwujudkan satu jawatankuasa dikalangan pelajar yang bukan dianggotai oleh MPP atau PPMS...jawatankuasa ini dianggotai oleh pelajar sendiri yang bersama-sama mereka program yang menarik minat pelajar...jgn biarkan orang atasan seperti encik mahizan, encik rashid atau kaunselot cik norzita nanyan membuat program untuk pelajar...sebaliknya jawatankuasa pelajar dan MPP yang mereka program...jawatankuasa ini mesti berfungsi...pada setiap awal semester dan penghujung semester satu perhimpunan pelajar hendaklah diadakan untuk membolehkan pelajar meluahkan program yang mereka benar2 mahukan...perhimpunan ini perlu diadakan dikalangan pelajar sahaja dan tidak boleh berunsurkan politik....akhir kata....dari pelajar untuk pelajar

Ariff Redza said...

terima kasih kepada komen -komen yang semakin positif n komen daripada sahabat yang berada di france. Pahit perjuangan itu akan berasa manis dengan dokongan sahabat sekalian. :)

Anonymous said...

"byk tol Anonymous....hahah....lastly kuar jgk puak2 ni..ingat aku jer yg dok komen....suka btol aku tgk hangpa dok kutuk2 dlm ni....utk raja_lahanat....aku actually mmg personally xpuas hati dgn ko....aku rs cam nk belasah jer ko ni...."

Nak belasah raja?ni geng mat rempit mana plak ni masuk kampus?orang cakap pakai kepala otak bukan pakai kepala lutut..kalau nak attack peribadi or personal sini bukan tempatnya la mangkuk..sini untuk budak2 UNIVERSITI,bukan untuk mat rempit..

Miss U...

Anonymous said...

cadangan da Mr B lagik...

plbagai cara yg boleh dilakukan dalam menyampaikan teguran dan cadangan. Pada hemat saya ini lah kali pertama ngn barisan pimpinan pelajjar dihentam secara direct dan ter..
knapa hal ini berlaku?
hal ni kerana ada sebahagian pelajar yg merasakan manfaat pimpinan pelajar tidak sampai kepada pelajar sendiri...slain itu tidak ada penggerak yg berani seperti saudara Sopot..Ops..Ariff Redza..disamping itu tiada wadah atau mdium untuk merencanakan pendapat para pelajar..namm pengendali blog harus diingat setiap individu di negara Malaysia yg demokrasi dilindungan undang2 tertentu..oleh itu..penyampaian idea secara intelek perlu diamalkan..olahan bahasa pelu seiring dengn percambahan minda sauadara pengasas blog.."..Penyampaian secara kasar belum tentu mndatang kan hasilnya tapi lebih mndedahkan kepada kemusykilan berbanding penyampaian secara lembut dan berhemat..mungkin boleh diterima oleh golongn tertentu...mcm juga resmi air di air terjun yg ada batu..lembutnya air..tapi sentuhan lembut secara berterusan dan istiqamah bata batu itu, menyebabkan tehakis batu2 sehingga terukir struktur yg menengkan pandangan mata...hihi!cam tu la lbih kurang...]

Sebagai tambahan kepada cadangan yang telah diberikan..MPP perlu bangkit utk mnjalan kan aktiviti yg mnjadi lambang atau identiti MPP sendiri..selama ini semu aktiviti yg dijalan kan adalah idea daripada org2 tinggi opis hepp sahaja..tiada mkna nya kerna belum mndapat sokongn pelajar...bagaimana?
barisan mPP tidak perlu risau dalam merencanakan aktiviti yg bakal dilaku kan...bukak satu ruang cadangan kepada para pelajar dan pensyarah..utk menyalurkan pendapat dalam aktiviti yg perlu di lakukan...yg memnuhi kehendak semua pelar..
dan semestinya berfaedah...(konsert2 tuh elakkan la kalau boley..nnt kalau ada yg lagha susah nak mnjawab di sana nanti...kita jugak yg menanggung..hihi!setelah cadangan diterima..
senarai pendekkan aktiviti yg boleh dijalan kan...
gabungkan idea yg mmpunyai trend atau corak yg sama supaya tiada pertindihan dalam melakukan aktiviti..

kelaskan setiap aktiviti mengikut objektif yg perlu dicapai..bincang bersama pemimpin pelajar..
dan jalankan aktiviti tersebut....mpp perlu mmpunyai aktivii yg melibatkan smua pelajar dan masayarakat sekitar kampus amnya..
penduduk luar juga digallak menyertai aktiviti ini dalam memenuhi cita usm sebagai medium kpada pembangunan masyarakat...dan seterusnya..saban tahun jalan kan aktiviti tersebut tahun demi tahun supaya terus dapat mmberi sumbangn kepada paa pelajar dan masayrakat..komitee utk aktiviti yg telah dijalnakan juga boleh mengambil langkah memperbaik aktiviti tersebut melalui komen2 yg diperoleh daripada audience semasa aktiviti dijalankan utk tahun2 seterusnya..tidak perlu terlalu banyak aktiviti..cukup sekadar yg mampu (lu fikirla sendiri bape bnyk) dan bermanfaat kepada kita..insya Allah..sumbangn yg kecil tapi istiqamah akan dihargai berbanding aktivi gempak tapi sekali sahaja...saya tegaskan...WUJUDKAN aAKTIVITI YG MElaMBANGKAN MPP...utkl kebikan semua..

"Islam Itu Indah"

Mr B

Anonymous said...

Menukar barisan pimpinan mudah utk dipekatakan tetapi belum tentu memberikan hasil yg baik pada masa hadapan.Para pelajar yg terpilih sebenarnya seharus nya di beri peluang dalam memimpin.Ramai skarang ini yg hanya berani berkata di belakang tapi senyap tidak terkata bila bersua muka..Pengecut namanya..APa yg boleh dilakukan adalah dengan membimbing barisan pemimpin ini mengikut kemampuan kita.Sekiranya kita pelajar..utarakan pendapat bernas.bukan hentam kromo...sekiranya kita barisan pentadbir U..hulurkan sunbangn idea dan KEWANGAN..duit student gunalah utk student...jgn kedekut sangat n pusing2duit ..tau ilang entah ke mana..lu jawab sendiri la nanti..hihi!!rugi para pelajar jugak...aktiviti terminated!!

Tidak ramai yg tahu menjadi MPP sebenarnya tidak duk saja..Mereka menjalankan tugas mereka namum tidak sampai kepada para pelajar repot tugas yg dijalankan atau pon kerana skop tugas yg dijalankan adalah dalam kategori remeh atau kecil sahaja.Setiap apa yg telah dijalanakn perlu dihebahkan kepada para pelajar..Namun, hebahan terbaik adalah dengan menjalankan aktiviti yg melibatkan keseluruhan pelajar dan bermanfaat.

Dalam mnjalankan aktiviti..sebenarnya penglibatan persatuan2 dan desasiswa boleh disekalikan...gabungn ini akan memberi nafas yg baru dalam melahirkan suasana aktiviti yg sebenar dan meriah.MPP tidak seharusnya bertindak sebagai organisasi yg hanya mnumpangkan nama sahaja sebalik nya..memainkan peranan menasihati aktiviti yg dijalankan..Tapi ini bukan bermaskud menjadi KULI juga...barisan ajk dibawah program bersama mPP harus sedar peranan mereka dan tidak memijak kepala barisan pemantau MPP..bincang secara berhemat,secara terbuka dan laksanakan bersama berlandaskan prinsip agama.

Aktiviti yg melibatkan stu organisasi yg besar akan memberi lebih cabaran dan pengorbanan.
Dalam menjalankan aktiviti..katakan MinGGU bersama pelajar IPTA MAlaysia.."usm sebagai tuan rumah dan mpp sebagai penggerak program..
dalam mnjayakan program ini ..penglibatan persatuan dan desa amat digalakkan..agih kan tugas kepada beberpa sub tugaan yg diperlukan..
sekiranya program ini melibatkan akademik..sukan..rekreasi...kesenian..agama...tugasan tersebut kepada persatuan2....
contoh..sukan dikendalikan exco sukan dan rekreasi MPP..dianggotai oleh exco sukan desa (MPD) dan ajk sukan persatuan...begitu lah juga utk sub tugasan yg lain...keseluruhan organisai akan diketuai oleh YDP MPP..setiap sub tugasa n yg diberikan jugak boleh dipantau olh pegawai2 akademik(YG BUKAN BERORENTASIKAN AKADMIK semata2)-serba boleh...bagi menasihati para pelajar..
melalui aktiviti ini...secara langsung..hubungan yg akrab dapat dijalinkan...
anta pelajar dan pemimpin pelajar..persefahaman yg wujud akan menguntungkan semua pihak..
dan saya yakin..ramai bakal pemimpin dapat dilahirkan dari pada acara2 seperti ini ini...

Skian Dulu..

Islam Itu Indah"

Mr B

Anonymous said...

Aku pelik la...kalau ada peluang luah cdgn mcm ni,ramai jgk yang memberi cdgn xkira positif atau negatif.Kenapa x orang2 ni sume jer yang naik jadi MPP terus?nampak gaya bercakap sorang2 mcm perfect gila kalau they all jadi MPP ni..xkan semuanya tahun 1 lagi skang ni?mmmm

Anonymous said...

Aku bersama saudara reza sewaktu penubuhan GPPK yang pertama dl dibawah kepimpinan mpp sidang 2006/2007...masa tu mamat ni xder la plak komen banyak aku rasa...lagpn masa GPPK batch tu,kalau x silap aku ada sekali sesi GPPK membentangkan masalah direct kepada En Mahizan dan Prof Raman, dan satu lagi sesi perjumpaaan GPPK dengan TNC Dr Omar sdr yang mana setahu aku itu kali pertama perjumpaan seumpama itu di buat...xbnyk pulak timbul komen or masalah...spttnya itu masa yang terbaik nak luahkan pape pn sebb direct kepda pegurusan tertinggi Universiti...mmm

Anonymous said...

Kepada sume yang penah jadi MPP,PPMS or siapa2 yang terkena, apa pun org kata dlm ni, berfikiran terbuka ok...biasalah orang akan senang nampak kkurangan org lain berbangkn kekurgn sdr..keihlasan anda bertugas hanya anda dan Allah shj yang tahu..kepada pengomen,kalau niat anda mengomen adalh ikhlas untuk membina,alhamdulillah..tapi kalau sebaliknya,ingatlah sahabat2ku..doa orang2 yang terniaya sangat makbul...jgn sampai sahabat2 yang kita tegur itu terasa teraniaya...Dosa dengan Allah SWT,anda boleh memohon keampunanNYA,tetapi jika dosa sesama umat,anda mesti memohon kemaafan dari umt itu sdr..

Anonymous said...

"..Dah jadi MPP da Pon, jgn tudh2 haa.."

" Islam Itu Indah"

Mr B

Ariff Redza said...

sejak bila aku bersama MPP 2006/2007 tubuh GPPK?? pelik nyer.. aku terlibat tahun nie la..

Anonymous said...

akum...

saya berharap MPP atau bekas-bekas MPP dapat tampil dan memberi penjelasan sewajarnya berkenaan perkara yang berbangkit ini. Sejak bermula perkara hanya nampak kelibat raja sorang jer. Dimana Faisal Azami Bin Mohd Zainudin. Khozema Bin Mohamed Ali. Nurul Akma Binti Abu Bakar. Mohd Izmir Bin Mohd Sharanee. Ong Yu Xiang. Mohd Naim Bin Mohd Jain Noordin. Mohd Azmizan Bin Sulaiman....MPP perlu tampil dan memberi penjelsan kenapa MPP kampus kita gagal berfungsi. saya sebenarnya bersetuju dgn pendapat seorang komentar yang menyentuh kelibat saudara azim dlm MPP...walaupun azim bukan lah MPP tp umum mengetahui siapa dia sebenarnya...saya pasti semua orang mengenali pergerakan "free mason" yang dinaungi oleh yahudi yang bertujuan utk mengusai dunia secara separuh sedar...free mason melaksakan new world order dimana pemimpin-pemimpin dari negara2 tertentu berkiblatkn meraka...perkara ini sama seperti yang dipraktikan oleh saudara azim dan rakan2 nya...sungguh pun meraka bukan berjawatan dalam MPP tp mereka mempunyai pengaruh yang kuat mereka yang menentukan halatuju MPP,siapa yang menjadi MPP...lantiklah sesiapa pun menjadi MPP di kampus ini tetapi mesti berkiblatkn azim dan rakan-rakanya...tidak salah rasanya kalau samakan azim dan rakan-rakannya dengan gerakan free mason yang dinaungi oleh yahudi cuma gerakan kishi ini dinaungi oleh melayu kita sendiri...pendapat saya ialah, new kishi order ini perlu dihapuskan utk membolehkan mpp berfungsi dgn sepatutnya.

prebet lapok USM

Anonymous said...

"Ariff..nak tau gak ape yg deme kate sampai di delete tuh..huhu"

Mr B

Anonymous said...

ni la jadinya kalau pelajar dah terpengaruh dgn agenda politik luar...

kalau la mpp tu xde..ko nak jadi ka kilau?ha???
n kalau ko jadi mpp pun org akan ckp perkara yg sama...
cuma xwujud lg org yg xtreme n gila kuasa mcm ko..
pelik jgk aku tgk..kenapa ko anti sgt dgn bdk2 mpp ni..
diorng tu niat nak tolong..tinggal kls tinggal lab..sbb nak tlg kita
tapi semua org tau nobody perfect..kalau perkara yg berjaya diorng buat xdak pulak ko nak puji
yg xelok ja ko nmpk...

contohnya sebuah bangunan yg sedang didirikan..ada org pegi tgk?..senget ke besi tu xbetul ke kedudukan batu tu..xde kan???
tapi bila time bangunan tu runtuh..rmai pulak yg mengomen..jurutera mkn rasuah la..guna bahan murah lah..
mcm tu la perangai ko..xubah

Ariff Redza said...

aku mane boleh bertanding da.. hahahahahhaha... kalu tulis mase boleh bertanding, nnt org kata kampen... dah final da...

Ariff Redza said...

ni bace ke tak bace aku nye idea nie??? kalu bace topic ni, yg anti adalah komentar.. aku tulis idea aku je.. ni la name nyer kalu tak bace,nk komen gak..

Ariff Redza said...

Siapa kata boleh bercakap sia-sia? Rasulullah s.a.w bersabda, bermaksud: “Sesungguhnya orang-orang yang paling aku kasihi di kalangan kamu dan orang yang paling dekat tempat duduknya denganku dihari kiamat ialah orang yang paling baik akhlaknya. Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh dariku pada hari kiamat ialah orang yang banyak bercakap perkara sia-sia, dan berlagak angkuh, sombong malah ia merasa bangga dengan kesombongannya.” Para sahabat bertanya lagi, “wahai Rasulullah, sesungguhnya kami telah mengetahui maksud perkataan orang-orang yang suka bercakap banyak yang sia-sia, dan yang berlagak angkuh dan sombong, tetapi apakah maksud orang yang bangga dengan kesombongannya? Jawab Rasulullah “ialah orang yang takbur.”[Riwayat at-Tarmizi]

Anonymous said...

"..apabila bilal Arif berkata2.."

Mr B

Anonymous said...

kilau oh kilau..dari dulu sampai la nie hg x abis2 nk burukkan mpp..mcm nie la,klau hg la di tempat depa tu,hg ingt apa yg hang dok canang dalam blog nie,hg dpt wat ka?..klu boleh bagus la..utk kesejahteraan warga kampus gak..klu x bleh,org len x kan diam jer..msti bersuara kemana bende yang dicanang2 tu,mcm apa yg hg wat nie..the real thing is not sama as what u imagined..apa yg hg wat nie seolah2 nk tunjuk kat org len kononnya hg power dalam kampus tu..nape dulu x bertanding utk jawatan mpp n nape skrg da final year nk come out ngan blog2 utk burukkan org lain..bertmbh buruk lg,yg dikutuk tu bangsa kita sendiri..satu agama,satu bangsa..maafla kalu kata2 nie terkasar..tp secara realitinya,itulah dia..saudara kilau,bende nie xkan settle sampai bila2 tnpa anda sndiri berjumpa dengan kepimpinan mpp ataupn berdebat secara profesional dalam membawa wadah perjuangan saudara..x dinafikan juga ada beberapa cadangan sdra itu bleh digunapakai oleh kepimpinan mpp,tp ini bukan cara yang terbaik..ini bukan cara mahasiswa yang intelektual..ingt saudara,hari ini kita burukkan org,tp suatu hari nnt akan ada balasannya..segala apa yg saudara aplikasikn dalam persatuan SEE,bukan segalanya bleh dgunapakai utk persatuan lain..setiap org caranya berbeza..tp x salah juga dikatakan ada baiknya cadangan spt itu dutarakan sebgai penambahbaikan lg kepada persatuan lain..x salah kita membantu sesama kita..sekadar itulah respons dari saya..sekian wassalam

Ariff Redza said...

tq for the comment.. utk maklum sebelum aku tulis dalam blog ni pandang ni telah diutarakan dalam meeting GPPK yang dihadiri oleh semua pemimpin pelajar.. meeting masa, agenda asal nk wat EF, tp pengerusi majlis tak jelas.. jadi aku dah utarakan pendapat ni.. dan kita dan bincang dengan YDP mmp dalam satu majlis bermasa pemimpin lain.. jadi aku jawab komen diatas,, aku dah jumpa bgtau secara berdepan dengan MPP dan presiden persatun jadi saksi, afiq(MRS) ada, safuan (awam) ada, muim (mekanik) dan lain2 aku tak igt boleh rujuk minit mesyuarat sapa attend, dan depa saksi aku cakap... pasal aku tak bertanding dulu.. mmg silap aku, sebb aku pilih jauhkan diri dan kenapa aku cerita dalam artikel nnt.. sbb tu aku tak penah p pent house di jawi golf resort bilik gerakan aspirasi masa piliharaya.. sbb duit yang digunakan salah...

Ariff Redza said...

tambah skit lagi.. sebb aku dah silap dulu.. jadi aku nak betui b4 aku grad.. mmg benda ni tak jadi dalam masa sehari... kita tu kita kena bina.. walaupun amik masa 10thn atau lebih... ni nama nya perjuangan..

Peta Pelawat